Därför åker jag för parkinsonfonden!

20 000 människor har parkinson i Sverige idag. Det är en sjukdom med ett oftast långsamt sjukdomsförlopp, där det finns medicin som kan bromsa upp sjukdommen i många år om man har tur men det finns dock inget botemedel mot parkinson. Det som händer vid parkinsom sjukdom är att nervcellerna i hjärnan som skapar dopamin bryts ner och förstörs. Dopamin har stor betydelse för hjärnans styrning av kroppsrörelser.

En utav dom där 20,000 med parkinson är min farmor, hon har haft parkinson i många år. I början var det knappt synligt mer än att ena handen skakade lite medan det idag har gått så långt att det är som att hela kroppen jobbar emot henne. Det är knappt så att hon vågar gå på egen hand pga rädsla att ramlan att slå sig. Hennes psykiska tillstånd är i övrigt bra och hon vill göra massa saker som parkinson sätter stopp för och större delen av dygnet så sover hon eller vilar. Det är jobbigt att bara se försämringar hela tiden och se hur parkinson begränsar henne.

Parkinsonfonden hade förra året ansökningar om medel att bedriva forsking på 18,3 miljoner kronor medans fonden bara hade 3,4 miljoner att dela ut. Det saknas alltså massor med pengar för att fler forskare ska kunna forska kring parkinson, något som är oerhört viktigt för att få fram effektivare mediciner, öka kunskapen om parkinson och hitta ett botemedel.

Därför vill jag göra vad jag kan och jag hoppas att fler får "upp ögonen" för parkinson, då jag tycker det är en sjukdom man inte hör så mycket om såvida man inte har någon i ens närhet som är drabbad.

Skänk en liten peng till parkinsonfonden! 3,4 miljoner är ju ingenting!
SMSa ordet park till 72 970 så skänker du 50 kronor.

På http://parkinsonfonden.se/index.php?headId=2&pageId=2 finns det ungefär en miljon till olika sätt att ge en gåva.

Jag kommer själv donera 25 kronor per avklarad mil.

ps. Får jag höra från parkinsonfonden att det inte skett ett massivt uppsving i gåvor så stannar jag kvar i skogen och hungerstrejkar tills det händer något. :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0